MG






MG Historie:

MG (Morris Garage) werd in 1923 gestart door William Morris om sportievere Morris modellen op de markt te gaan brengen. De leiding kwam in handen van Morris productie manager en MG initiatiefnemer Cecil Kimber. Kimber stapte over van de Morris fabriek in Cowley naar Morris Garages in Abington. De productie van MG's startte in 1924. Aan het eind van de jaren 1930 werden er zelfs gewone personenauto's gebouwd onder het succesvolle MG label.

Het grote succes kwam vlak na de tweede wereldoorlog in 1945, door de sportieve vooroorlogse MG TB en haar opvolger de MG TC, waaraan Amerikaanse soldaten hun hart verpand hadden. Vele MG’s werden meegenomen naar Amerika waar dit lichte en sportieve autotype geheel onbekend was. Al snel kwam er een grote vraag naar MG sportauto’s vanuit Amerika en in de jaren die volgden werd meer dan 80% van de geproduceerde MG’s aan de andere zijde van de Atlantische oceaan verkocht. De MG’s waren eenvoudig en goed gebouwd, betaalbaar en eenvoudig te onderhouden.
In 1952 fuseerde Austin Motor Corporation met Morris Motors; British Motor Corporation (BMC) werd gevormd.

De vooroorlogse TB en de naoorlogse typen TC, TD en TF met hun vooroorlogse vormgeving werden in 1955 opgevolgd door de MGA roadster die vanaf 1956 ook als coupé leverbaar werd. De succesvolle MGA werd in 1962 opgevolgd door de nog succesvollere, strak en sierlijk gelijnde MGB. Ook dit model vond zijn weg wederom grotendeels naar Amerika. De MGB was leverbaar als roadster, en als 2+2 coupé "GT" genaamd.

Doordat BMC de Austin Healey in 1967 uit productie had genomen was er wederom behoefte aan een zescilinder sportwagen uit de BMC stal waardoor eind 1967 de MGC het levenslicht zag. Dit was een MGB met een 145 pk. leverende Austin zescilindermotor. De auto kon deze opvolging echter niet waarmaken doordat de wegligging minder lichtvoetig was dan die van een gewone vier cilinder MGB, en de uitstraling niet van Austin Healey kaliber was. De motor was eigenlijk te zwaar voor de compacte en lichte MG.

In 1973 kwam er een V8 variant van de MGB op de markt; de MGB V8. Deze was voorzien van de krachtige, volledig van aluminium vervaardigde, Rover (ook British Leyland) 3.5 liter V8 motor. Deze V8 motor woog nagenoeg hetzelfde als de gietijzeren MGB viercilinder motor! De MGB roadster en GT werden verkocht tot 1980 en werden in de laatste vijf productie jaren, onder druk van Amerikaanse regelgeving, aangepast met veiligheid verhogende en emissie verlagende ingrepen. Dit resulteerde in dikke kunststof bumpers en minder krachtige motoren wat de auto’s veel minder aantrekkelijk maakte. Vanuit Japan kwam ondertussen de Datsun 240 Z die een snel einde maakte aan de Britse sportwagen hegemonie in Amerika…

In 1980 viel het doek voor de MGB. In de daarop volgende jaren verschenen er enkele Austins die als MG "verkleed" waren en die we beter snel kunnen vergeten. Uiteindelijk kwam er in de jaren negentig een waardige opvolger in de vorm van de MG F en TF.

In het jaar 2001 besloot BMW (dat een aantal jaren eigenaar was van Rover) Rover van de hand te doen. De Britse pond stond jarenlang hoog waardoor productie te duur werd in Engeland. Een groep Britse investeerders nam Rover over. Overtuigend zetten zij de Rover 75 Tourer op de markt die nog niet klaar was in de BMW tijd. Volgend plan was ook sportieve auto's te gaan bouwen naast de luxe Rover middenklassers; men besloot de naam MG in ere te herstellen.

Verschillende Rover modellen werden onder handen genomen om er echte sportieve rijders auto's van te maken. Het nieuwe Rover/ MG schuwde grote aanpassingen aan motoren, onderstel interieur en exterieur niet teneinde aansprekende MG modellen neer te zetten. Wat wij zo lezen in de pers is deze opzet goed geslaagd en zien wij met veel vertrouwen uit naar het eerste geheel nieuw ontwikkelde Rover/ MG model.

Bron: Marc Vorgers CCG

MG voor 1945

1932 - 1934 MG J2 midget

1934 - 1936 MG PA

1935 - 1936 MG PB

1936 - 1939 MG TA Tickford

1937 - 1939 MG SA Saloon

1937 - 1939 MG VA Saloon

1937 - 1939 MG SA Tickford DHC

1939 - 1939 MG TB

MG TC - MG TD - MG TF

1945 - 1949 MG TC

1949 - 1953 MG TD

1953 - 1954 MG TF 1250 MKI

1954 - 1955 MG TF 1500

MGA

MGA 1500 roadster - MGA 1500 Coupe

MGA 1600 roadster- MGA 1600 coupe

MGA 1600 MKII roadster - MGA 1600 MKII coupe

MGA Twin Cam roadster - MGA Twin Cam coupe

MGB

MGB roadster 1800 chromen bumper (1962 tot 1974)

MGB GT 1800 chromen bumper

MGB V8 chromen bumper

MGB roadster 1800 rubber bumper (1974 tot 1980)

MGB GT 1800 rubber bumper

MGB V8 rubber bumper

De volgende MG zijn bij ons te koop, worden verwacht of zijn door ons verkocht:

Wilt u uw MG verkopen neemt u dan gerust contact met ons op.